Maglehøjskolen

Velkommen til Maglehøjskolen

På Maglehøjskolen arbejder vi med afsæt i kerneopgaven, hvor vi stræber efter at danne selvstændige og demokratiske elever gennem selvindsigt og høj faglighed. Det gør vi ved at skabe trygge rammer med fællesskaber, hvor vi løfter i flok, og alle føler sig set og mødt.

Maglehøjskolen er en traditionsrig skole, der præsterer godt fagligt, og som har fokus på fællesskab og trivsel. Vi har blik for forskellighedens styrker og evner klasserumsledelse. Vi tror på, at alle børn gør det bedste, de kan, ud fra, hvad der giver mening for dem. Vi tager udgangspunkt i børneperspektivet og ser derfor med børnene.

Vi vægter det relationelle og har i den forbindelse skabt nogle fælles traditioner på tværs af skolen, som vi gennem en årrække har fastholdt og udvidet og glæder os til at afholde år efter år. Skolens traditioner kan ses neden for.

1. skoledag

Første skoledag er der gjort klart til at modtage de nye elever i børnehaveklassen med flag og sang, for derigennem at give børnene en festlig start på deres skolegang.

Hjerternes Motionsdag

I oktober deltager alle på Maglehøjskolen i det landsdækkende motionsløb, hvor pulsen kommer i vejret og hjerterne styrkes. Motionsløbet foregår fredag inden efterårsferien, og ruterne er afpasset de enkelte elevers alder og kondition.

Skolefest

I november holdes skolefest for skolens elever, søskende og forældre. Rammerne for skolefesten er ens år efter år. Først musical, derefter boder og dans til musik. 6. klasserne opfører musical som en slags afslutning på deres musikundervisning.

Luciadag

Den 13. december står 5. klasserne for årets luciaoptog. Mens det endnu er mørkt udenfor slukkes alt lys, og det stemningsfyldte optog går med levende lys rundt på skolen og synger Lucia-sangen.

Aktivitetsdag

I løbet af skoleårets første uger har 0. - 3. klasse "Legedag", hvor børnene er sammen på tværs af klasser og alder. Her leges både inde og ude.

Trimdag

I foråret boltrer store som små sig på plænerne, og hele dagen er afsat til sjove konkurrencer og motion, hvor det ikke gælder om at vinde, men om at være med. Disciplinerne kan eksempelvis være støvlekast, løb med æg på en ske, flytning af vand og meget andet. Eleverne fra 8. klasse er sammen med lærerne ansvarlige for trimdagen.

Sidste skoledag

Ultimo maj/primo juni holder 9. klasserne sidste skoledag. De siger farvel til skolen, dens lærere og deres kammerater, før alvoren med de forestående prøver melder sig. Det sker ved at kaste karameller i grams og med sjov og underholdning.